Jak fotografovat sníh

zima Také kroutíte hlavou nad tím, jak je možné, že ostatní fotografové mají takové nádherné a jasné fotky zimní krajiny a vaše fotky přítelkyně na sněhu a z lyžování jsou takové mdlé a nevýrazné? Proč takový kvalitní fotoaparát, jako je vaše zrcadlovka, nedokáže na sněhu udělat pořádné a pěkné fotky? Právě proto. Vestavěný mechanismus, který vyhodnocuje množství světla na fotografované scéně, pracuje správně. Správně v mezích nastaveného programu. Jenže fotografování scény s převahou (bílého) sněhu je mimo rozsah běžné scény a proto musíme udělat to, co vždycky, když fotografujeme zrcadlovkou. Nastavit si parametry clony, času a citlivosti.


Pokud nefotografujete se zrcadlovkou v režimu plné automatiky (zelený foťáček na voliči režimů), tak zcela určitě v poloautomatickém režimu. Zvolíte čas expozice při fotografování rychlejšího pohybu nebo clonu, pokud chcete mít pod kontrolou hloubku ostrosti, a zbývající parametry dopočítá a nastaví elektronika zrcadlovky tak, abyste dostali vyvážený snímek.

A tady jsme u kořene našeho problému se ošklivým a hnusným šedým sněhem. Přestože je sníh venku nádherný a bílý a perfektně odráží sluneční paprsky, na fotce vypadá jako špinavý a zašedlý. Proč?

Právě proto, že tak skvěle doráží světlo, bílou barvu. Je toho příliš mnoho.

Když si vezmete tisíc fotografií a uděláte součet všech barev, které se na každé z nich nacházejí, tedy kolik a jakých odstínů odražených v reálu snímek zachytil, dojdete k hodnotě 18%. Průměrná fotografovaná scéna odráží 18% světla, které na ni dopadá. Ať už ze slunce nebo reflektorů. Možná jste již slyšeli o tabulce střední šedé, pomocí které se nastavuje bílá barva pro fotoaparát, či spíše fotografovanou scénu. Ta má přesně odrazivost 18%. Jenže pokud fotografujete krajinu pokrytou sněhem, tak je té bílé barvy na scéně jaksi více, podstatně více. A ještě pokud je zatažená šedá obloha… Ve výsledku dostane něco takového:

Fotografie města v zimě, odpoledne, bez korekce expozice, tak jak ji nastavila polo-automatika zrcadlovky.

Fotografie města v zimě, odpoledne, bez korekce expozice, tak jak ji nastavila polo-automatika zrcadlovky.

Díváte se na snímek a víte, že ve skutečnosti jsou ty budovy hezčí, barvy výraznější, všude tam bylo mnohem více světla. Tak proč?

Fotoaparát se při nastaveném clonovém čísle 11 rozhodl nastavit citlivost na 320 a čas 1/100, protože odraženého světla bylo na scéně více, než je průměr. Zkrátil čas expozice, aby scéna nebyla „přepálená“, aby dodržel nastavené hodnoty.

Následující fotka byla exponovaná na clonové číslo 10 časem 1/100 při ISO 320. Vypadá o něco lépe, bílé plochy nezabírají tolik místa, sníh je bělejší, ačkoliv ta obloha…

Bílé je na ploše méně, jsou zde i jiné odstíny a proto je sníh bělejší.

Bílé je na ploše méně, jsou zde i jiné odstíny a proto je sníh bělejší.

Když ale chceme mít na fotce sníh, tak chceme fotografovat sníh a rádi bychom měli sníh na fotce takový, jako je ve skutečnosti. Bílý a ne šedý. Proto musíme fotoaparát „přesvědčit“. Upravíme expozici. Řekneme foťáku, aby pustil více světla na snímač. Tedy prodloužil čas expozice, zvýšil ISO. Když fotografujeme v režimu nastavené clony.

D5100

Slouží nám k tomu tlačítko v blízkosti spouště, označené na Nikonech úhlopříčně přeškrtnutým čtverečkem, rozděleným na bílý a černý trojúhelník se symboly „+“ a „-„. Zatlačíme ho a kruhovým voličem nastavíme hodnotu expozice do plusu na hodnoty, které nám vyhovují. Pak tlačítko pustíme a nastavené hodnoty si přístroj pamatuje. Upraví, v našem případě zvýší, expoziční hodnoty o nastavené číslo, EV. Zvyšování EV se zobrazuje na LCD přibližně uprostřed dole.

O kolik upravit expozici fotografování sněhu?

Ukážu vám sérii následujících fotek, stejná scéna je fotografovaná se stejnou clonou „10“ a citlivostí 320, jen jsem postupně měnil korekci expozice do plusu a automatika Nikon D5100 k tomu vypočítala vždy jiný čas. Podívejte, jak se mění barva nejen sněhu na snímcích.

Bez korekce expozice, čas 1/200

Bez korekce expozice, čas 1/200

S korekcí expozice + 0,33 EV, čas 1/160

S korekcí expozice + 0,33 EV, čas 1/160

S korekcí expozice + 1EV, čas 1/100

S korekcí expozice + 1EV, čas 1/100

Přestože se snímky postupně zesvětlují a sníh je stále bělejší, možná by to ještě zvládlo přidat třetinu EV korekce. Skutečnou hodnotu pro vámi zamýšlenou scénu si musíte vyzkoušet až těsně před fotografováním.

A teď jeden snímek ulice s korekcí expozice + 1 EV.

zimní ulice

Sníh je bílý, barvy budov a stromů takové, jako jsou ve skutečnosti. Stačilo jen ve foťáku nastavit, že scéna obsahuje více bílé, než bývá ve většině případů zvykem a hned jsou fotky živější a reálnější. Jen připomenu, jak to vypadá na téže ulici bez korekce expozice.

Fotografie města v zimě, odpoledne, bez korekce expozice, tak jak ji nastavila polo-automatika zrcadlovky.

Fotografie města v zimě, odpoledne, bez korekce expozice, tak jak ji nastavila polo-automatika zrcadlovky.

Stejné nastavení korekce využijete nejen při fotografování rodiny na zimním výletě, na lyžování či sáňkování, ale vždy, když scéna obsahuje více, než jen 18% odraženého světla. Například chcete fotografovat na zatažené obloze, na písku …

Po skončení fotografování nezapomeňte vrátit korekci expozice opět na nulu. Vždy když dokončíte fotografování, vraťte nastavení zrcadlovky do hodnot, které jste si zvolili za základní. Když totiž za pár dní vezmete D5100 do ruky, abyste rychle vyfotili zajímavou scénu, abyste nebyli překvapeni nedokonalým snímkem, protože jste měli nastavené hodnoty ještě z minula.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *