Energetické nápoje jsou produktem moderní doby. V současné době na ně narazíte snad v každém větším či menším obchodě a jejich popularita neustále roste. Historie energetických nápojů v České republice není příliš dlouhá. K jejich rozšíření došlo až po revoluci a zpočátku nebyly vůbec populární.
Ve světě, naproti tomu, je jejich historie o něco delší. Za první energetický nápoj můžeme teoreticky označit první Coca-Colu. Hlavní ingrediencí k její přípravě byl výtažek z koky. Koku však v roce 1904 nahradilo velké množství kofeinu. Legenda mezi energetickými nápoji, Red Bull, byl představen až roku 1987. Dnes jsou tzv. „energeťáky“ populární hlavně mezi mládeží, sportovci a unavenými řidiči.
Energy drinky jsou distribuovány jak v plastových (většinou půllitrových) lahvích, tak i v pro ně více typičtějších plechovkách. A právě ze sbírání těchto plechovek se vyvinulo netradiční hobby. Neví se přesně, kdy tento koníček vznikl, ale má se za to, že prvními „sběrateli“ byli tzv. bikeři, tedy mladí jezdci na kolech a to někdy v 80. či 90. letech. V České republice se sběratelství rozvinulo až s příchodem nového tisíciletí.
Samotné sbírání má několik podob. Můžete sbírat plechovky ode všech značek, ale také je možné sbírat jen určité druhy. Populární jsou např. Monster, které nabízejí více než patnáct druhů nápojů. Vybírat můžete i z tuzemských značek jako Semtex a Big Shock. Sběratelé také sbírají i malé plechovky, tzv. shoty (jsou to plechovky o obsahu 50ml, ale obsahují stejné množství kofeinu jako větší 500 ml plechovky).
Jelikož se průměrná cena „energeťáků“ pohybuje okolo 30 Kč za plechovku, je to celkem drahý koníček. Opravdu zapálení sběratelé dokonce nakupují plechovky na internetu (Aukro či Ebay pro dovoz z Ameriky, kde je větší sortiment). Nejméně populární je v tomto ohledu zřejmě Red Bull, jehož pořizovací cena většinou začínající sběratele od koupě odradí. Někteří sběratelé mají sbírky klidně i po tisíci kusech. V přepočtu na koruny už je to opravdu spousta peněz.
Důvodem ke sbírání energy drinků může být jejich estetický vzhled. Každý druh má totiž jinou vnější grafickou podobu plechovek, která je většinou založena na výrazné barevnosti a logu firmy. V poličce se pak plechovky vedle sebe skvěle vyjímají. Současná mládež se však spíše svou malou galerií chlubí kamarádům a na sociálních sítích jako Facebook pak porovnávají s ostatními sběrateli.
Největší sbírku na světě má zřejmě Američan Stan Nelson, který vlastní 2 864 plechovek! Můžete si tak udělat představu o tom, kolik je na světě druhů energetických nápojů a každým dnem se vyrobí nové a nové. Lidé tak mají důvod proč se sbíráním pokračovat. A popularita energy drinků v plechovkách neustále roste.