Tuto hodnotu na vás „vyplivne“ Seznam, když zadáte dotaz na spotřebu auta se střešním nosičem a kolama. To začnete rychle počítat, jestli se vám vůbec vyplatí kupovat střešní nosič a vozit si svá horská kola na dovolenou, nebo radši na těch pár dní využít výhody půjčovny kol. Jak je to tedy s tou spotřebou benzínu nebo nafty u osobního auta, které veze na střeše kola?
Mám za sebou několik let ježdění na dovolenou, kdy jsem si svá kola vozil na střeše auta. Vyzkoušel jsem několik typů aut, jak benzínové, tak naftové a mohu z vlastní zkušenosti říct, o kolik se zvýší spotřeba auta. Všechna měření vychází z delších tras, vše mezi 400 a 650 km jedním směrem, částečně po dálnici, zbytek silnice první třídy i okresky. Tedy taková běžná „směs“ cest. Stejné nebo podobné cesty jsem absolvoval stejným vozem několikrát už předtím bez střešního nosiče i bez spolujezdce a zavazadel.
Nejprve by bylo dobré si říct, co ovlivňuje spotřebu automobilu. V prvé řadě je to jeho aerodynamika. Ta určuje odpor vzduchu. S tím souvisí i rychlost jízdy. Čím jedeme rychleji, tím je i nutná větší síla pro překonání odporu vzduchu a tudíž roste spotřeba paliva. No a dalším faktorem je hmotnost nákladu, tedy posádky a zavazadel. Lehčí auto se snáze rozjíždí, lehčeji vyjede do kopce bez podřazení, lépe se brzdí a má nižší spotřebu, než plně naložené auto.
Takže asi nejhorší možnou kombinací může být rychle jedoucí plné naložené auto se zhoršenou aerodynamikou – střešním nosičem kol a dvěma koly na střeše auta.
Spotřeba malého benzínového auta
Jako zástupce této kategorie použiji Škoda Felicia 1300 ccm, myslím, že moje zkušenost bude odpovídat i jiným vozům této velikosti karoserie i motoru jiných značek. Spotřeba při trochu svižnější jízdě u mne byla asi 6,5 litrů benzínu na 100 km jízdy. Jezdil jsem výhradně sám. Hmotnost prázdného auta cca 950 kg, se mnou a zavazadly cca 1050 kg.
Na dovolenou jsme auto obsadili dvě osoby, plný kufr nákladu, plus něco na zadních sedačkách. A dvě kola na střeše. Hmotnost odhaduji 1300 kg. Stále svižná jízda, po dálnici max 110 km/h, spotřeba vyšla cca 9 litrů benzínu na 100 km. Tedy opravdu o dva půl litru víc!
Ovšem na nárůstu spotřeby se nepodílel jen střešní nosič a kola na střeše auta. Taky nárůst celkové hmotnosti auta a to o dost. Nejde o 350 kilo navíc, jde o třetinu navíc! Takže zatížení motoru vlivem nárůstu hmotnosti i aerodynamického odporu mohlo vzrůst o polovinu. Proto tak výrazný rozdíl v spotřebě.
Spotřeba středního naftového auta
Jako zástupce této kategorie použiji nejrozšířenější diesel o objemu dvou litrů s turbem. V mém případě se jedná o Ford Mondeo kombi o výkonu 85 kW a prázdné hmotnosti cca 1500 kg. Myslím, že podobných vozů, co se týče rozměrů, hmotnosti a motoru je spousty, prakticky každá značka vyrábí takové auto. Pokud jezdím sám, spotřeba při trochu svižné jízdě je cca 6,5 litrů nafty na 100 kilometrů, při úsporné se dostanu pod šest litrů. Hmotnost se zavazadly cca 1600 kg.
Na dovolenou nás Mondeo vezlo několikrát, opět dvě kola na střeše, zavazadla se tentokrát pohodlně vešla do kufru, i když jich nebylo míň, spíš každý rok víc 😉 Opět svižná jízda, po dálnici i 130 km/h. A výsledek? 7,5 l/100 km. Při celkové hmotnosti cca 1900 kg.
Aerodynamiku opět zhoršoval střešní nosič a kola, ale zatížení vozu vzrostlo jen o čtvrtinu. Silný motor pocítil mnohem menší zvýšení zatížení, než slabý motor felicie.
A závěr?
Spotřeba osobního auta s koly na nosiči na střeše vzroste o dva a půl litru jen u těch nejmenších aut s nejslabším motorem. Čím větší motor má vaše auto, tím je nárůst spotřeby paliva menší a zanedbatelnější. A pokud i se silným autem na dálnici pojedete jen do 110 km/h, může být spotřeba vyšší třeba jen o půl litru na sto kilometrů.
Záleží jen na vás, jestli se vám vyplatí ušetřit stokorunu pomalejší jízdou.