Že pracuji s počítači se o mně všeobecně ví. Ale když se se známými o své práci bavím, skoro nikdo si neumí představit nic konkrétního, co by ta práce měla obnášet. Možná si mě představují se šroubovákem v ruce, jak se hrabu v té velké plechové krabici. A sem tam někdo řekne, že si myslí, že se živím prodejem na internetu.


Pracovat s počítači nemusí nutně znamenat, že se podobám opraváři praček. To snad jen lidé, kteří mají doma počítač, již zažili situaci, že se jim v něm něco pokazilo a bylo třeba počítač otevřít a opravit. Jenže počítač je typizované modulární zařízení a než trávit čas s páječkou a měřakem v ruce a hledat vadnou součástku, je mnohem efektivnější jednoduše vyměnit vadný komponent za nový a všechno zase funguje. A často má náhradní díl větší výkon a menší spotřebu, takže se tím nakonec i zvýší výkon celého počítače. Ale ani měnit součástky v starých stolních počítačích není nic, co bych toužil dělat.

Ani provozovat eshop není med lízat, jak si představují laici. Nestačí si sednout k počítači, naklikat si nějaký web a potom doma sedět a čekat, jak se na vás valí objednávky a vy bohatnete. Samotná tvorba eshopu není jen o technických a programátorských znalostech, ale také o znalostech grafiky či psychologie prodeje. Třeba správně zvolit příjemné barvy a jednoduchost procesu nákupu pro laického zákazníka, aby se při nakupování cítil příjemně a bezpečně. Velkou částí prodávání na internetu je samotný marketing, čas a prostředky je třeba věnovat oslovení zákazníků a přesvědčení je, že v záplavě jiných velkých i malých eshopů je právě ten vás spolehlivý, důvěryhodný a zboží má na skladě, takže na něj nebudou muset čekat.

A pak k tomu přistupují legislativní náležitosti, všechny právní dokumenty o prodeji, vrácení zboží či zárukách jsou tak hlídané státními orgány, že každá malá chyba může skončit velkou pokutou. Nakonec eshopár zjistí, že ačkoli naprogramovat eshop není žádná legrace, vlastně ani nemá čas věnovat se samotnému zboží, kterému snad dobře rozumí, ale stává se manažerem, kde řídí skupinu spolupracujících lidí tak, aby internetový obchod splňoval nejen vysoké nároky zákazníků na kvalitu produktu, ale i nároky státních kontrolních orgánů na proces prodeje.

Související:  Virtuální realita je skvělou zábavou pro mladé i starší hráče

Nechci se starat o úředníky, rád bych se staral o zákazníky a špičkové zboží. Teď to ale nejde, prodávat není tak jednoduché. Proto to nedělám. A přestože „dělám s počítači“, eshop skutečně neprovozuji a počítače neopravuji.